NAVI

Фінансові показники та прогнози зростання ринку українського кіберспорту

Кіберспорт в Україні став важливою частиною як розважальної індустрії, так і економіки країни. Протягом останніх років він показав значне зростання і привернув увагу інвесторів, спонсорів та аудиторії. Навіть незважаючи на повномасштабну війну український кіберспорт активно розвивається і його фінансові показники мають обнадійливу тенденцію. Як же працює ринок кіберспорту в Україні? – розбираємося нижче в матеріалі.

Звідки гроші: джерела фінансування

Кіберспорт в Україні став офіційною дисципліною в 2018 році. До цього моменту в країні вже було кілька серйозних команд і навіть професійна кіберспортивна організація NAVI. Джерела фінансування індустрії цілком класичні - всі їх умовно можна розділити на чотири групи.

Перша: спонсорство і реклама

Класика або, якщо хочете, база. Спонсорство в спорті грає одну з перших скрипок і кіберспорт не є винятком. Великі бренди активно спонсорують кіберспортивні команди та заходи, бачачи в цьому можливість залучення молодої та активної аудиторії. У 2023 році обсяг спонсорських контрактів на українському ринку кіберспорту перевищив $10 мільйонів. І це в умовах війни...

Тут важливо зазначити, що з’являється все більше світових брендів, готових підтримати українських кіберспортсменів. Якщо раніше мова йшла про компанії так чи інакше пов’язані з комп'ютерними технологіями: Logitech, Intel, Samsung, то зараз приходять рекламодавці з інших ринків: Red Bull, Coca-Cola, KFC.

Друга: турніри та призові фонди

З цією частиною доходів також все ясно. Команди беруть участь у турнірах і борються за призовий фонд. Переможці отримують все. У цьому сенсі показовий приклад кіберспортивної організації інвестора Максима Кріппи NAVI, яка вже увійшла в історію світового кіберспорту. NAVI отримала сумарно понад $10 мільйонів лише на грі в Сounter-Strike.

Третя: медіа права і трансляції

Продаж прав на трансляцію кіберспортивних подій також є важливим джерелом доходу. Стрімінгові платформи, такі як Twitch і YouTube Gaming, платять за ексклюзивні права на показ популярних турнірів.

Четверта: мерчандайзинг і продаж квитків

Продаж атрибутики команд і квитків на офлайн-заходи також вносять свій внесок у доходи. У 2022 році продаж мерча кіберспортивної організації Максима Кріппи NAVI принесли понад $1 мільйон і це в ковідний рік.

Кілька слів про роль інвестора:

Спонсори, призові, мерч і т.д. – все це, звичайно, дуже добре. Але як досягти того рівня, щоб всі ці “плюшки” стали доступні? Відповідь: без інвестора ніяк. Стартовий і оборотний капітали ще в жодній індустрії ніхто не відміняв. У перекладі на людську мову це означає, що гроші роблять гроші.

Вже не раз згадувана організація NAVI у цьому сенсі показовий приклад. Вона була створена в 2009 році за задумом молодих і азартних кіберспортсменів, яким хотілося більшого. Але навряд чи мрія змогла б реалізуватися, якби не підтримка мецената Мурата Жумашевича, відомого під ніком Arbalet. Через деякий час меценат охолонув до NAVI, а гроші все ще були потрібні.

На піку гострої нестачі фінансової підтримки, у 2018 році, на пропозиції NAVI відгукнувся відомий український підприємець та інвестор Максим Кріппа. Який на той час вже мав у своєму портфелі кіберспортивний актив у вигляді частки в студії трансляцій Maincast. Максим Кріппа став мажоритарним власником NAVI у 2018-му.

А у 2020 році Максим Кріппа підписав договір на отримання повних прав. Невідомо, що стало мотивом для інвестора, але з боку NAVI це був щасливий квиток. Максим Кріппа підписав договір, який передбачав виконання низки умов. Цікаво, що представники NAVI не розголошують перелік умов, але відомо, що інвестору Максиму Кріппі знадобилося два роки на їх виконання і невідомо, скільки грошей.

Звичайно, не кожній команді або кіберспортивній організації щастить з інвестором так, як пощастило NAVI з Максимом Кріппою. І багато в чому саме з цієї причини далеко не всі українські кіберспортивні команди демонструють такий результат.

На що витрачають: витратна частина індустрії

Незважаючи на значні доходи, кіберспортивні організації також несуть великі витрати. Серед основних статей витрат можна виділити зарплати та гонорари гравців. Топові гравці заробляють значні суми, що вимагає великих вкладень від команд. Наприклад: топові гравці NAVI обходяться Максиму Кріппі у $500 тисяч.

Також до витратної частини слід віднести і витрачені суми на організацію та проведення турнірів. Проведення великих турнірів вимагає значних інвестицій в оренду майданчиків, обладнання, маркетинг та інші витрати.

І, звичайно ж, чималих грошей коштують тренувальні бази та інфраструктура. Час, коли команда могла жити і тренуватися у трьошці на околиці Києва, минув. Тепер той же Максим Кріппа купує БЦ “Парус”, ходять чутки, що саме з метою створення кіберспортивного хабу.

Як видно, незважаючи на значні доходи, кіберспортивна індустрія і витрачає немало. Що в цілому добре, адже ринок любить рух грошових коштів.

Прогнози на 2025 рік

Якщо вірити аналітиці та експертному співтовариству, то у 2025 році ринок українського кіберспорту почуватиметься цілком пристойно.

Очікувана доходність спонсорських контрактів становитиме близько $20 мільйонів. За хорошу гру, призові зможуть приносити командам близько $5 мільйонів на рік. Стільки ж складуть доходи від продажу прав на трансляції. Ще плюс/мінус $3 мільйони можна буде заробити на продажу мерча та квитків.



Максим Володимирович Кріппа

Максим Володимирович Кріппа

Максим Володимирович Кріппа – відомий інвестор, який вніс значний вклад у розвиток кіберспорту в Україні. Він активно підтримує та фінансує різні кіберспортивні проєкти та ініціативи.